REFERENCER

Hvad siger skolerne:

“Den frivillige kan få drenge til at sidde stille i halvanden time og lytte til historier, og det er simpelthen fantastisk” siger SFO leder Gitte Grabas

”Skolens medarbejdere er glade for den træning, seniorerne laver med eleverne, og vi får mange positive tilbagemeldinger på lektiecafeen. Seniorerne udfylder også en anden rolle for eleverne, for med deres alder og erfaring giver de ’bedsteforældre’ omsorg til eleverne”, siger afdelingsleder Trine Fehrn-Christensen

“For mig som lærer har det givet mere ro på. I matematik arbejder man ofte med ret abstrakte begreber, og der er det virkelig fedt med nogle ekstra og anderledes konkrete billeder. Det er en tanke, jeg har haft i mange år. Det kan være svært at rumme det meget store spring, der kan være mellem eleverne, og der er det rart med en ekstra hånd”, siger lærer Silke Stamer

Hvad siger eleverne:

”Jeg kan rigtigt godt lide at komme i lektiecafeen, for det er hyggeligt og der er stor tålmodighed. Hjælperne spørger venligt ind, og de er gode til at forklare opgaverne, selv om de gør det på en anden måde end mine lærere og forældre”, siger Mathias på 11 år

“Man kan få et andet forhold til den frivillige end til ens lærer. Og kan komme ind på private ting, som vores lærer ikke har tid til,” siger Elias på 15 år

”Jeg har flere små søskende, som mine forældre har travlt med at passe. Jeg kan godt lide at lave dansk og matematik i lektiecafeen, hvor jeg altid kan få hjælp. De voksne har også tid til at snakke, når man er færdig med sine opgaver, og det er dejligt”, siger Julia på 10 år

Hvad siger forældrene:

”Den ekstra hjælp fra de frivillige, kan være et godt supplement til at styrke både svage og særligt dygtige elever. Nogle forældre har ikke ressourcer nok til at hjælpe deres børn med lektier, og her er den ekstra hjælp utrolig vigtig” siger Susanne Hjernøe, forældrerepræsentant i skolebestyrelse